Архів записів
Контакты

 

Україна, Одеська область,
м. Ізмаїл, вул. Тульчианівська (Котовського), 51.

Тел.: (04841) 2-00-87, 2-16-70.
Факс (04841) 2-00-87 .

E-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

Благодійний рахунок музею Придунав'я
UA168201720314221004201022613
ЕДРПО 20953156

Музей працює для відвідувачів щодня з 9.00 до 17.00, без вихідних.

З рубрики "Колекція фондів музею Придунав'я"

 

2772128 березня відзначається день народження європейської порцеляни. Саме цього дня у далекому 1709 році німецький алхімік Йоганн Фрідріх Беттгер передав придворній канцелярії Августа Саксонського записи щодо своїх успішних дослідів у пошуку ідеального складу порцелянової маси.
Основою його «рецепту» стала «шноррівська земля», яка добувалась під Дрезденом для виробництва пудри для перук. Виявилося, що цей матеріал чудово підходить для якісного фарфору. А потім з'ясувалося, що він не тільки не поступається каоліну – секретному інгредієнту китайського складу, а навіть

перевершує його. Так народився саксонсонський фарфор, також відомий як Майсенський, за назвою міста Майсен, де була створена перша мануфактура з його виробництва.

 

789

 

                               Йоганн Фрідріх Беттгер


    Фарфору приписували чарівні та магічні властивості. У Європі його називали "білим золотом", а фарфорові вироби цінувалися буквально на вагу золота. «Блакитний, як небо після дощу, блискучий, як дзеркало, тонкий, як папір, дзвінкий, як гонг, гладкий і сяючий, як озеро в сонячний день», - так описували фарфор.
    Музей Придунав'я вже неодноразово представляв на своїх виставках музейну колекцію фарфорових предметів, до якої входять столові, чайні та кавові сервизи, вази, прикраси. Сьогодні ми поговоримо про фарфорові статуетки.
    З моменту створення фарфору почався справжній бум збирання фарфорових фігурок, в яких втілена чарівність, витонченість та крихкість. Цінність фарфорової статуетки полягає в тому, що вона зберігає непостійність предмета і може увічнити якийсь момент чи рух. Коли в 1713 році на ринок надійшов білий фарфор Мейсена, то першою продукцією був чайний, кавовий посуд і невеликі гротескні фігурки.

 

27731


    Порцелянові фігурки виготовлялися шляхом пресування в алебастрових формах, для яких робилися первинні моделі з воску чиглини. Спочатку підстава для статуеток робилася плоскою і, щоб приховати недоліки випалу, прикрашалася квітами. Пізніше фігурки створювалися з чималою кількістю крихітних подробиць, які поєднували слабким каоліновим розчином. Одяг фігурок розмальовувалинай тоншим квітковим малюнком.
    Говорячи про німецьку порцеляну, неможливо промовчати про німецьких «мереживниць» – це фігурки балерин, танцівниць, прекрасних дам у пишних вбраннях з найтоншого мережива, галантних кавалерів. Процесс створення таких статуеток виглядав так: мережива занурювали в спеціальну порцелянову масу, що обволікає їх, потім формували одяг безпосередньо на статуетках і відправляли в піч для випалу. При цьому текстильне мереживо згорало і залишалося лише фарфорове.

 

27727

 

27736


    Не відставала від німецьких «мереживниць» й Італія, яка освоїла випуск чудових мереживних скульптур, але італійська порцеляна відрізнялася від німецької надзвичайно теплим молочним кольором.
    Англійські фарфорові статуетки знамениті на весь світ своєю витонченістю. Англійці на рівні з іншими європейськими гончарами робили численні спроби отримати таємний рецепт виготовлення фарфору, і відкритий у 1751 році фарфоровий завод Worcesterо тримав неймовірний успіх. У 1788 році на підприємство прибув сам король Георг III, що вплинуло на статус заводу, тепер до назви приєдналося слово Royal, що означає королівський. Справжній розквіт виробництва фарфорових статуеток почався після того, як на фабриці стали виготовляти фарфор з додаванням польового шпату. На відміну від колишньої м'якої порцелянової маси, новий вид фарфору виявився ідеальним для створення статуеток, тому що чудово тримав форму і дозволяв модельєрам створювати найдрібніші деталі композиції. Крім того, на нього чудово лягали фарби. Завдяки цьому фарфорові статуетки заводу піднялися на новий рівень і захоплювали цінителів фарфорових виробів своєю реалістичністю.
    На сьогоднішній день фонди музею Придунав'я налічують понад 50 предметів виробництва Англії, Австрії, Угорщини, Німеччини та України. Найперша статуетка, яка з'явилася у наших фондах – це «Ласка» Полонського фарфорового заводу. Статуетка у виглядізвіра Ласки, автор скульптури Микола Федорович Бобик. Предмет відноситься до періоду 1960-70-ті роки.

 

27725


      Полонський фарфоровий завод художньої кераміки відомий досить давно і починає свою історію з далеких 80-х років XIX століття, коли в містечку «Полонне» було виявлено багате родовище якісного каоліну. При залізничній станції було організовано фаянсове підприємство «Зусмана» та приватне кустарнее товариство у селі Горошки. Розквіт припав на 1950 – 1970-ті роки ХХ століття. У 2000 році ПФЗ був одним із головних виробників декоративного посуду України. Сьогодні Полонський завод закритий, протее його продукція досить часто зустрічається на аукціонах, антикварних магазинах і навіть на «блошиних ринках».
    Крім продукції ПФЗ, у фондах музею є статуетки Баранівського фарфорового заводу, Городницького фарфорового заводу, Коростенського фарфорового заводу.
    Статуетки України затребувані не лише у себе на батьківщині, а й за кордоном. Багато колекціонерів збирають вироби нашої держави, оскільки деякі з них є досить унікальними і є великою рідкістю.

     За останні три століття мода на порцеляну приходила і йшла. Але фарфорові статуетки завжди залишалися тими предметами, які можуть багато розповісти про культуру, стиль життя, пристрасті. І нехай у музеї ще невелика колекція, але всі предмети дуже цікаві, зі своєю історією та своєю долею. Ми сподіваємось, що наши фонди й надалі будуть поповнюватися новими та дивовижними екземплярами, які музей Придунав'я з великим задоволенням представить на своїх майбутніх виставках.

 

             Завідувач відділу історії та культури                                                                  Землянська Л.В.

 

27732

 

27735

 

2721

 

2731

 

2772

Добавить комментарий